miércoles, 24 de febrero de 2021

El alumnat novingut.

¡Benvinguts i benvingudes a la cinquena entrada d'aquest bloc sobre la llengua catalana!


    El dia d'hui farem una petita reflexió sobre el alumnat novingut. Per conèixer de què es tracta aquest tipus d'alumnat i el centre en el qual estudien hem visualitzat un vídeo i fet una reflexió que es pot visualitzar en l'infografía següent feta amb les meues companyes.



1. Quines són les característiques del centre?

    El centre del vídeo és un col·legi multicultural públic d'educació infantil i primària, on hi han molts xiquets i xiquetes estrangers de tot el món.



2. Quin és el protocol d'actuació quant a l'acollida d'alumnat nouvingut?

    Presenten un programa de pla d’acolliment de dues hores setmanals on s’utilitzen meterials  com aquestos: materials audiovisuals, recursos verbals ( situacions de comunucació perquè els xiquets i xiquetes participen i es comuniquen entre ells), cançons, endevinalles, jocs de taula, jocs d’ordinador, entre altres.


3. A quina problemàtica quant a l'aprenentatge de la llengua pròpia fa al·lusió?

  • Parlen diferents llengües i poden confondre-les.
  • En l’àmbit familiar no parlen la llengua pròpia.
  • Soles poden completar i ampliar l’aprenentatge a l’àmbit educatiu.
  • És una llengua completament nova per a ells, no han tingut cap contacte avans amb el català.

4. Quines són les estratègies didàctiques emprades pel professorat per tal de potenciar l'aprenentatge de la llengua oral en català?

    S'utilitzan estratègies didàctiques com els jocs de comunicació com a objectiu de que participen tot el alumnat i tenir definit un projecte lingüístic. Per altra banda, volen que els xiquets conèixen  la cultura. Fer que coneguen altres jocs que no siguen els típics com el futbol o bàsquet, jocs propis del lloc que els han ensenyat els mestres. Donar-los llibertat d’elecció de a quin joc jugar,  però per a això han de conèixer-los, tindre les pautes molt clares. Per altra banda, ha de ser un centre en que els mestres siguen conscients de la normalització lingüística i que el projecte educatiu del centre done suport a l’ús de la llengua. També és important fer immersió des de xicotets, perquè puguen integrar bé el coneixement. Per això, es imprescindible l'ús de estratègies com preparar contes o personatges que fajen el aprenentatge més divertit. I per últim, coordinar que tot el personal no docent s’implique en el projecte lingüístic.

5. Quins són els resultats obtinguts?

    Els resultats obtingusts en aquest centre han sigut molt positius, perquè els xiquets i xiquetes han sigut capaços de aprendre-la i fer-la seua en tan sols unes setmanes a pesar de no conèixer en un principi la llengua catalana.

Aquest es tot per hui,

ens llegim a la pròxima entrada, adeu i gràcies per llegir!

No hay comentarios:

Publicar un comentario